De laatste plaats is Hughenden. - Reisverslag uit Longreach, Australië van Theo en Corry Groen - WaarBenJij.nu De laatste plaats is Hughenden. - Reisverslag uit Longreach, Australië van Theo en Corry Groen - WaarBenJij.nu

De laatste plaats is Hughenden.

Door: corry

Blijf op de hoogte en volg Theo en Corry

01 Januari 2015 | Australië, Longreach

Zondag 21 Dec.

Om 9.30 uur vertrekken wij naar Hughenden voor een lange rit van 381 km. Wij moeten eerst dezelfde weg terug naar Winton omdat Astrid niet met haar auto over de binnenweg kan.
Onderweg zien wij verschillende twirly wirly’s. Dit zijn kleine wervelstormpjes.

In Winton stoppen wij voor een lunch pauze bij een temperatuur van 38 gr. in het park voor het Waltzing Matilda muzeum.

Om 14.30 uur komen wij in Hughenden aan waar wij voor de laatste keer de tenten opzetten. En weer moet er eerst een stok gemaakt worden.
Astrid, Mark, Karsten en Verena gaan nog even zwemmen. Er is geen zwembad op de camping, maar het plaatselijke zwembad ligt naast de camping.
Omdat het zondag is zijn er geen winkels open in de middag, dus gaan wij maar eens lekker eten in het dorp.

Maandag 22 Dec

Deze morgen worden wij gewekt door een zwerm witte ara’s in de boom. Deze maken zoveel herrie dat ik om 5.15 uur besluit om ze te verjagen. Ik begin met een paar steentjes te gooien en inderdaad de zwerm verwijderd zich. Dus weer lekker terug mijn tentje in om nog even te slapen.

Om 9.30 uur vertrekken wij naar het Porcupine Gorge Nationaal park. Dit is ongeveer 75 km. rijden. Porcupine gorge (kloof) heeft zijn naam te danken aan het speergras wat er groeit.
Wij stoppen eerst bij de bakker om broodjes voor de lunch te halen.

Het eerste punt dat wij bezoeken is de lookout. Hier heb je een prachtig uitzicht op de kloof. Daarna rijden wij verder naar het Nationale Park campsite area. Hier gebruiken wij eerst de lunch die we eerder hebben gekocht. Dan gaan wij een wandeling maken naar de waterhole. Deze gaat over rotsblokken naar beneden met een hoogte verschil van 120 meter.
Bij het water aangekomen is het heerlijk om even verkoeling te zoeken in het water, wat Astrid, Mark Karsten en Verena dan ook gedaan hebben. Theo en ik genieten van dit schouwspel en de prachtige omgeving.
Als ze uit het water komen, lopen wij door het droge gedeelte van de kloof naar de “pyramide” Deze was al van ver te zien. Dit is een grote rots in de vorm van een pyramide. Als je er voor staat zie je pas hoe groot hij is. De droge kloof geeft een mooi beeld van de verschillende steensoorten en grondlagen.

Als we na een stevige klim weer boven komen, het was erg warm om te lopen, gaan Karsten en Verena op een bankje zitten met de mededeling niet meer verder te kunnen.
Nadat we nog wat te drinken hebben genomen rijden we weer naar de camping.
Tijdens de rit vallen de kids lekker in slaap.
Als laatste avondmaal van de vakantie verzorgt onze chef-kok Mark een heerlijke bbq.
Tijdens onze maaltijd komt er een kerstoptocht door het dorp van Politie, brandweer en ambulance, met alle sirene en lichten aan, vooraf gegaan door een auto met aanhanger met een kerstgroep erop om iedereen een fijne kerst te wensen.

Wij gaan voor de laatste nacht in de tent slapen om morgen weer de terugreis naar huis te beginnen.